Dzisiaj jest 07 czerwca 2025, 19:53

FORUM.FIREBLADE.PL

Forum miłośników Hondy FireBlade CBR1000RR-R | CBR1000RR | CBR954RR | CBR929RR | CBR900RR | SC82 | SC77 | SC59 | SC57 | SC50 | SC44 | SC33 | SC28

Ciśnienie w oponach torowych

Miejsce przeznaczone do ogólnych rozmów na temat motocykli Honda ;)

Moderatorzy: maciekx, Tytus

Awatar użytkownika
 
Posty: 820
Rejestracja: 16 czerwca 2008, 12:23
Lokalizacja: Olsztyn
Pochwały: 10
Motocykl: SC33
Rok produkcji: 0

Ciśnienie w oponach torowych

Post » 03 listopada 2010, 11:04

Czesc.

Kilka osob pytalo mnie o cisnienie jakie powinno sie uzywac w oponach wyscigowych a raczej modelach prawdziwie torowych.

Cisnienie w oponie utrzymuje sie stałe, niezaleznie od warunkow zewnetrznych i temperatury. Niedogodności utrzymania odpowiedniej przyczepnosci przy roznych temperaturach zewnetrznych niweluje sie wymiana kompletu opon na bardziej miekkie lub bardziej twarde.

Pytano mnie o model opony D211GP z Dunlopa

I tak w przednia opone nabija sie 2.2 atm, a w tylna 1.4 atm , aby uzyskac najlepsze wlasnosci opone rozgrzewa sie kocem grzewczym na godzine przed jazda. Koc nagrzewa opone do 80-90 stopni, a grzeje sie to znacznie wczesniej aby nagrzala sie rowniez felga. Podczas ostrej torowej jazdy opona nagrzewa sie jeszcze do ponad 120 stopni.
Proste drogi sa dla szybkich motocykli... kręte drogi są dla szybkich kierowców... ja wole kręte :)

Awatar użytkownika
 
Posty: 232
Rejestracja: 17 lipca 2008, 16:35
Lokalizacja: Józefosła
Pochwały: 4
Motocykl: Tuono
Rok produkcji: 0

Post » 03 listopada 2010, 12:12

fabiq pisze:Cisnienie w oponie utrzymuje sie stałe, niezaleznie od warunkow zewnetrznych i temperatury.


Tutaj bym się nie zgodził, ciśnienie wzrasta wraz ze wzrostem temperatury opony.
Np. po kilku kółkach na torze sprawdza się ciśnienie i odpowiednio reguluje do zalecanego przez producenta.
Co do kocy grzewczych to grzeje się oponę na około godzinę przed jazdą, żeby druty w oponie się nagrzały. Cała procedura grzania opon nie jest taka prosta - ale niestety nie pamiętam szczegółów bo ja tego nie doświadczyłem na swoich oponach

Awatar użytkownika
 
Posty: 820
Rejestracja: 16 czerwca 2008, 12:23
Lokalizacja: Olsztyn
Pochwały: 10
Motocykl: SC33
Rok produkcji: 0

Post » 03 listopada 2010, 13:17

rommi pisze:Np. po kilku kółkach na torze sprawdza się ciśnienie i odpowiednio reguluje do zalecanego przez producenta.


dokladnie to samo napisalem :)

Cisnienie w oponie utrzymuje sie stałe, niezaleznie od warunkow zewnetrznych i temperatury.
Proste drogi sa dla szybkich motocykli... kręte drogi są dla szybkich kierowców... ja wole kręte :)

Awatar użytkownika
 
Posty: 62
Rejestracja: 19 października 2010, 16:23
Lokalizacja: Opole/Kup
Motocykl: RC33 & SC33
Rok produkcji: 1998

Post » 03 listopada 2010, 13:18

A czym pompujecie opony? Powietrzem, czy czystym azotem? Jest w ogóle sens pompować azotem?

Awatar użytkownika
 
Posty: 232
Rejestracja: 17 lipca 2008, 16:35
Lokalizacja: Józefosła
Pochwały: 4
Motocykl: Tuono
Rok produkcji: 0

Post » 03 listopada 2010, 13:41

fabiq pisze:dokladnie to samo napisalem

ja zrozumiałem inaczej, że ciśnienie utrzymuje się (w sensie samo się utrzymuje) hihi:

Czyli należy utrzymać stałe ciśnienie niezależnie od warunków zewnętrznych i temperatury. :one:

 
Posty: 4
Rejestracja: 21 września 2010, 12:35
Lokalizacja: Izdebnik
Motocykl: cbr 1000rr
Rok produkcji: 2005

Post » 03 listopada 2010, 21:52

Czyli moje d211 mam nabic p 2.2 t 1.4 na zimnych oponach tak?
I nie ma znaczenia że to jazda po drodze, a nie po torze.

Awatar użytkownika
 
Posty: 549
Rejestracja: 19 marca 2009, 22:10
Lokalizacja: Lublin /
Pochwały: 6
Motocykl: była sc50, jest sc57b
Rok produkcji: 2007

Post » 03 listopada 2010, 22:28

dewils1 pisze:Czyli moje d211 mam nabic p 2.2 t 1.4 na zimnych oponach tak?
I nie ma znaczenia że to jazda po drodze, a nie po torze.


Jest znaczenie. ja akurat jeździłem na D211GP po torze i po ulicy.
O ile tył ma technologię N-tec pozwalająca na stosowanie znaczne niższego ciśnienia podczas wyścigów to tak niskiego ciśnienia nie stosuje się na drogę. Niedostateczne dogrzanie opony powoduje jej pływanie w zakrętach na drodze. Ponadto przy wyższych prędkościach (ponad 200 km/h motocykl dziwnie pływa góra/ dół. Po dopompowaniu tyłu do 2.1 problem znika. jeżeli chodzi o zachowanie przodu w zakrętach to na plus zauważyłem że lepsze jest ciśnienie 2.2 na drogę niż standardowe 2,5, natomiast 2.0 na tor.

ja w D211GP używam takiego ciśnienia:
tor: przód 2.0 tył 1.9
droga: przód 2.2 tył 2.1

Kombinacje ciśnienia testowałem przez pół sezonu na torze w lublinie. Czyli takim gdzie prędkości rzadko przekraczają 140km/h i takie jak podałem były wg. mnie najlepsze. Ważę 81kg bez kombiaka :)

W przyszłym sezonie też kupuję D211GP są naprawdę super. Osiągałem na nich czasy porównywalne z kolegami którzy jeździli na slickach i był jeszcze zapas bezpieczeństwa i przyczepności.

P.S.
Ważne!!!!!!!!!!!!
Dunlop w D211GP produkuje tył o szerokości 200 do felg 6" czyli do 1000cc
natomiast 190 jest do felg 5,5" czyli 600cc i niektóre 750cc.

Jeżeli zamontuje się 190 do 1000cc to będzie miała zły profil.

 
Posty: 4
Rejestracja: 21 września 2010, 12:35
Lokalizacja: Izdebnik
Motocykl: cbr 1000rr
Rok produkcji: 2005

Post » 03 listopada 2010, 22:51

Dzięki guliver wreszcie wyczerpująca odpowiedz.

Awatar użytkownika
 
Posty: 549
Rejestracja: 19 marca 2009, 22:10
Lokalizacja: Lublin /
Pochwały: 6
Motocykl: była sc50, jest sc57b
Rok produkcji: 2007

Post » 04 listopada 2010, 01:06

dewils1 pisze:Dzięki guliver wreszcie wyczerpująca odpowiedz.


Proszę bardzo. Kolego zapraszam do powitalni. Przedstaw się ;)

Awatar użytkownika
 
Posty: 4
Rejestracja: 04 stycznia 2011, 22:25
Lokalizacja: South Pol
Motocykl: Yamaha YZF 750 R
Rok produkcji: 0

Post » 04 stycznia 2011, 22:37

Witam serdecznie,
Poki co tylko przejazdem ale moze, za 1-2 lata przesiądę się na SC50B.

Pytanie kieruje głownie do kolegi Guliver,
Pisałes
"Dunlop w D211GP produkuje tył o szerokości 200 do felg 6" czyli do 1000cc
natomiast 190 jest do felg 5,5" czyli 600cc i niektóre 750cc.

Jeżeli zamontuje się 190 do 1000cc to będzie miała zły profil."


A jaka jest sytuacja gdy dam 180 na 5,5" ? taki jak mam fabrycznie rozmiar..
Na stronie producenta nic nie moge wypatrzyc, jest info o 190 ale o 180 nic..
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecat ... .asp?id=94

O SporMax Q2 (Taki sam bieznik a inna opona) jest info ze na 180 jak i 190 moze byc fela 5,5"

Mam fele 5,5 cala. moto 750ccm 130KM fabrycznie 180.

Kupiłem Dunlop SportMax S GP Racing D211 oznaczenia MT M/C DK8E 4H1M B1-ML58608 75R-005960
Tor - nie za czesto.
Mam możliwosc wymiany na 190 ale czy jest sens? Wprawdzie musialbym 60km 1 strone zrobic.

Z gory dzieki za pomoc
+LV SBK R

Awatar użytkownika
 
Posty: 549
Rejestracja: 19 marca 2009, 22:10
Lokalizacja: Lublin /
Pochwały: 6
Motocykl: była sc50, jest sc57b
Rok produkcji: 2007

Post » 05 stycznia 2011, 01:12

Kolego Sonix.
D 211 GP mają technologię N-Tec. czyli stalowy pas który sprawia że opona nie zmienia kształtu przy dużych prędkościach (tzn. nie robi się bardziej jajowata). Dzięki technologii N-tec mogłeś znacząco spuścić powietrze z opony aby przylegała jak największą częścią do asfaltu podczas jazdy w zakręcie. Pomimo małego ciśnienia opona dzięki technologii n-tec zachowywała swój kształt przy ciśnieniu przy którym inne opony zaczynałyby już tracić swój pierwotny kształt przy dużych przeciążeniach. Z tego co wyczytałem Sportmaxx 211 GP-A również mają zastosowaną tę samą technologię co D211 GP jednak nie produkują rozmiaru 200 do felgi 6" cali tylko 190 zarówno do 5,5" i 6" calowych felg. Czyli do 600cc i do 1000cc idzie 190.
Tutaj masz info a temat D211 GP-A i jaka powinna być szerokość opony do felgi 5,5"
http://dunlopracing.com/tires-products/d211gpa/
A tutaj D211GP i od razu widać że tu są dwa rozmiary 190 do 600cc czyli felga 5,5"
oraz 200 do 1000cc czyli felga 6".
http://dunlopracing.com/tires-products/d211gp/

Na twoim miejscu wolałbym mieć założona oponę o rozmiarze zalecany przez producenta do szerokości felgi. Na pewno wpływa to na prawidłowe rozkładanie sił na oponie i tym samym prawidłowe działanie technologii N-tec.

Jeżeli jednak nie jeździsz za często i za ostro na torze a te 60km to dla ciebie problem to możesz sobie zostawić tę oponę o rozmiarze 180. Specjalnie różnicy w jeździe miejskiej nie poczujesz. Będzie nawet łatwiejsza w manewrowaniu przy niewielkich prędkościach bo jak założysz za wąską oponę na felgę 5,5' to będzie bardziej jajowata, ale w zakrętach będzie zmieniony profil boczny opony także ja bym wolał nie przeginać na winklach.

Decyzja należy do ciebie.
Pozdrawiam i życzę udanego zakupu w przyszłym sezonie. Oczywiście fajera ;)

Awatar użytkownika
 
Posty: 4
Rejestracja: 04 stycznia 2011, 22:25
Lokalizacja: South Pol
Motocykl: Yamaha YZF 750 R
Rok produkcji: 0

Post » 05 stycznia 2011, 10:06

Dziękuje za wyczerpującą odpowiedz..
Produkują 200 i 190 i 180 bo tam gdzie kupiłem je miał.
Tylko nazywają się Dunlop SPORMAX GP RACER S D211 opony z 2010.
Szkoda, ze nic nie pisze na temat 180.

Znalazłem katalog Dunlopa gdzie jest wszystko dokładnie opisane
http://issuu.com/cmsmotorcycleparts/doc ... m982-78044
oraz info o GP RACER
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen ... _d211.html

Tylko ani słowa nie ma o tym czy na 5,5" felge mozna założyc przez problemów 180 z N-Tec
+LV SBK R

Następna

Wróć do Ogólne Dyskusje

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości