Martin.B.M. pisze:ale ostro rozreklamowana
żartujesz prawda?! nie widziałem żadnej reklamy tej marki w przeciwieństwie np. do takiego Castrola , którego bądź co bądź już nie ma - teraz to BP
no ale nieważne... wracając do tematu czyli oleju Ipone
z życia wzięte :
chłop ma GSXR600, przychodzi pyta o olej, proponuję motula jednak cena go przeraża i postanawia zdać się na serwis w którym będą to wymieniać, wlewają mu Ipona, przychodzi znów do mnie i pyta o kompletne sprzęgło, ja tylko zapytałem jaki olej mu wlali - pokazuje mi butelczyne Ipona - więc proponuję mu wymiane oleju a nie wymianę sprzęgła, kupił motula 5100 i wymienił bez filtra - sprzęgło przestało się ślizgać
nie jest to historia którą sobie wymyśliłem tylko prawdziwa akcja z życia, na dodatek to nie pierwszy taki przypadek jaki mi sie przytrafił chociaż wcześniej problemy pojawiały sie tylko po zalaniu Castrola
podsumowując : coś w tych olejach jednak siedzi
sprawdźcie np. jaki kolor ma wasz olej, jeśli jest długo klarowny i czysty to albo macie zupełnie nowy silnik lub olej jest słabej jakości
olej powinien szybko zmienić barwę na ciemniejszą - powodem tego jest jedna z najważniejszych właściwości oleju - czyli absorbowania zanieczyszczeń z silnika w swoją objętość a co za tym idzie utrzymanie wnętrza silnika w czystości, brud przyjęty przez olej zostaje wydalony z silnika wraz z starym olejem podczas wymiany - słaby olej będzie długo klarowny - co oznacza nie mniej nie więcej że olej nie ma odpowiednich właściwości
oczywiście każdy olej w swoim składzie posiada detergenty jednak nie każdy olej posiada właściwości absorbowania zanieczyszczeń
generalnie opisują to klasy jakości wg. API , na które rzadko kto zwraca uwagę a jest to bardzo ważny wyznacznik jakości oleju i doboru odpowiedniego oleju do danego silnika, sama lepkość opisywana wg. SAE np. 10w40 to nie wszystko