Masakra co Wy tutaj wypisujecie ;/ rece opadaja.
Najsmieszniejszy o regulacji zawieszenia to filmik jaki widzialem to Keth Code regulacja SAG.
Keth to ma pojecie o jezdzeniu i technice jazdy ale o regulacji zawiesznia to 0.
Najlepsze zrodlo do stojenia zawieszniea to Dave Moss i jego serie Two clicks
http://www.youtube.com/watch?v=TZFTTn2Leyc .
1. Nie wymienia sie z ludzmi ustawieniami śrubek bo kazdy ma inne zuzycie zawieszenie, amortyztor tylny i olej w widelcach na pewno nie macie taki sam.
2. Macie totalnie inne opony, inne cisnienie inny rodzaj (opona tez jest czescia zawieszenia)
Pirrelli jest miekkie , guma zapada sie na calej dlugosci . Dunlop jest twardy . Zapada sie na srodku ale nie na krawedziach bieznika.
Pamietajcie ze zmienia sie tylko jedna rzecz naraz!!! Rzadko 2!!
PO tym jak sie zmieni ustawienia w motycklu to trzeba sie od nowa uczyc na nim jezdzic (ja przez zmiane widelca przewrocilem sie, bo bardzo szybko mi odbil w wolnym zakrecie i motocykl stanal do pionu nagle)
Ok jedziemy z tamtem .
1.Najpierw ustawiamy SAG. 35 mm . Polega to na zmierzeniu ile zawieszenie ugina sie po tym jak siadziemy naa motocykl. Jak to zrobic ? Dave Moss pokazuje
http://www.youtube.com/watch?v=HAWLaLf1Awc
Mierzymy jak ugina sie zawieszenie , bez jezdzca i z jezdzcem. Z jezdzcem morocykl "klapnie" pod jego ciezarem
SAG = Dlugosc zawiedzenie bez obiczenia - dlugosc zawieszenie pod obciazniem (z jezdzcem)
Ustawiamy tak zeby i przod i tyl "siadl" nam 35mm pod ciezerem jezdza. Tor to 25mm.
Dave Moss pokazuje jak sprawdzac odbicie, kompresje motocykla
http://www.youtube.com/watch?v=2hzycqEvHgc
2. Ustawiamy balans odbicia motocykla (rebound). Odbicie jest po to zeby opona byla ciagle przyklejona do powierzchni.
Odbicie to to jak motocykl odbiaja do gory. Przod i tyl ma rownomiernie odbijac
Przod i tyl musi tak samo szybko lub wolno odbijac.
Zaczynamy od przedniego widelca. Pchamy z calej sily kierownice w dol patrzymy jak odbija . Ma odbic RAZ i stanac w miejscu. Nie moze odbijac 2x lub3x. To jest bardzo wazne bo jesli odbicie widelca odbija 2x to jadac po zakrecie mamy wraznie ze motocykl robi "pogo". Dave Moss pokazuje 0:50
http://www.youtube.com/watch?v=drtOQeurOXA
Jakby chcial nas zrzucic. Ustaiwamy odbicie w miescu na pograniczu podwojnego odbica.... czyli odbicei widelca ma byc najwolniej jak sie da ale nie ma byc drugiego odbicia. Widelec ma sie zatrzymac po odbiciu i stanac. Jak sie nie da tego ustawic- wymiana oleju w widelcu (olej sie zmienai co 1-2 lata).
Jak to ustawimy to przechodzimy do tylu. Tyl ma tak samo odbijac jak i przod. IDEANTYCZNIE.
To bedzie nam gwarantowalo ze jak przejedziemy przez dziury to tyl nas nie bedzie probowal zrzucic ani wystrzelic przez kierownice.
Im bardzije wolne odbicie przodu to motocykl bedzie sie wolnie podnosil z pochylu.
I to jest nasz punkt wyjscia.
3. Ustawiamy kompresje (commpresion). Kompresja jest po to zeby wybierala dziury. Przod i tyl moga bys roznie ustawiowne. Miekkosc i sztywnosc moze byc rozna. Zaczynamy od polowy (wkrecamy srube na maxa , liczymy obroty i ustawiamy po srodku). Pamietamy ze czym przod bardziej miekki wgledem tylu to motocykl lepiej wciaga do zakretu. Pamietamy o tym zeby regulowac tez stosunek miedzy przodem o tylem.
Wskazowki i fakty.
a.Kompresja znajduje sie na dole widelca a odbicei o gory
b.W tylnym amortyzatorze jest odwrotnie. Na dole jest odbicei a u gory kompresja.
c. Jak pomierzyc nurkowanie motocykla i w jakim stopniu jest uzywany przedni widelec?
Zakladamy opaske (trytke) na przedni widelec i patrzymy jak gleboko nurkuje . Na postoju z calej sily wciskamy kiernice w ziemie, tak zeby zanurkowal ile sie da. Ma chodzic praktycznie do samego dolu (najlepiej z 1 lub 1,5 cm przed dolem zatrzymywac sie). Trytka nam wyznaczy miejsce do ktorego zanurkowal. Jesli ktos lubi trail braking (opoznianie hamowania w zakrecie) to widelec powinien mocno nurkowac.
Widelec jak pracuje tylko w polowie swoje dlugosci to powoduje uniesienie sie tylu przy hamowaniu. Wtedy tyl zamiata na boki a caly ciezar jest oparty na sztywnym zawieszeniu przednim . Dochodzi do drgan kierownicy.
d. Tyl motocykla musi dosyc szybko odbijac. Dlaczego? Poniewaz przy wyjsciu z zakretu cala masa jest przenoszona na tylne kolo. Sprezyna jest scisnieta . Odbice musi sprawnie i szybko dzialac zeby tylna opona ciagle miala kontakt z nawierzchnia.
e. Jesli chcesz zeby przod lepiej wciagalo do zakretu zrob bardziej miekki .
f. Ogladnac cala serie Two clicks na yt.
g. Masz problem z opona lub zawieszniem? Dave Moss ma swoja strone na facebooku i tam czasem odpowiada na pytania po tym jak zamiesciu mu zdjecie opony.
https://www.facebook.com/davemosstuning?fref=ts
h. Olej w widelcu musi byc nowy.
i. Dave kreci beke na yt z Ketha.
Jakby cos to piszczcie. Postaram sie pomoc.