Dzisiaj jest 29 marca 2024, 06:43

FORUM.FIREBLADE.PL

Forum miłośników Hondy FireBlade CBR1000RR-R | CBR1000RR | CBR954RR | CBR929RR | CBR900RR | SC82 | SC77 | SC59 | SC57 | SC50 | SC44 | SC33 | SC28

Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC57

mały tutorial odnośnie wymiany uszczelniaczy w lagach

Tematy dotyczące usterek lub awarii Hondy Fireblade CBR1000RR SC57 2004-2007

Moderatorzy: maciekx, Tytus

Awatar użytkownika
 
Posty: 1546
Rejestracja: 18 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Mrągowo
Pochwały: 20
Motocykl: 929 -> GSX-R 1000 k5
Rok produkcji: 2005

Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC57

Post » 15 maja 2017, 22:24

Witam z racji że robiłem uszczelniacze w cbr 1000rr SC57 postanowiłem zrobić mały poradnik jak samemu wymienić uszczelniacze.
co jest nam potrzebne
- najważniejsze to ściągacz który pozwoli nam ścisnąć sprężynę tutaj już inwencja twórcza każdego generalnie ma to być okrąg z dwoma prętami po bokach które musimy wsadzić w oczka plastikowej tulei która jest między górnym korkiem a sprężyną, nie musi być taki jak u mnie ze szpilkami które trzymają sprężynę ale wtedy potrzebna jest druga osoba która ręcznie ściśnie sprężynę a my szybko coś podłożymy żeby zablokować, na samym końcu wrzucę foto ściagacza.
- klucze płaskie 32,22,14
- śrubokręty płaskie
- dobrze mieć chodź nie koniecznie smar do uszczelniaczy ja mam kayaba kupiony w larssonie.
- kolejna bardzo przydatna sprawa to pobijak do uszczelniaczy da radę bez tego jednak będzie trochę zabawy z wbiciem uszczelniaczy, z pobijakiem fajna prosta robota ale niestety 150zł na stronie larssona.
- olej oryginalnie jest showa SS-55 z tego co wiem jest to gęstość 10W, ja wlalem motula 10W Factory line syntetic

dobra zaczynamy.
pierwsze co robimy to gdy lagi mamy jeszcze na motocyklu odkręcamy mocowanie przy górnej półce i luzujemy korek lagi kluczem 32 warto kręcić kluczami przez szmatę wtedy nie poniszczymy nakrętek, po wyjęciu lag sprawdzamy nastawy jakie były zawieszenia czyli odbicia i dobicia oraz napięcie wstępne sprężyny, tłumienia liczymy to od max wkręconego a w przypadku sprężyny (napięcia wstępnego) od max wykręconego ile jest obrotów, zapisujemy to na kartkę żeby potem wiedzieć jak ustawić po naprawie, no chyba że nie zależy nam na tych ustawieniach wtedy wszystko luzujemy na soft, za wyjątkiem napięcia wstępnego bo wtedy schowają nam się oczka do włożenia ściagacza, więc luzujemy ale nie do końca.

tutaj pokrętło tłumienia odbicia wykręcamy w lewo na soft
Obrazek

następnie wykręcamy napięcie wstępne ale jak wspomniałem nie do samego końca ale żeby tak powyżej połowy zakresu wtedy sprężynę trochę zluzujemy.Obrazek

i tłumienie dobicia
Obrazek

teraz kręcimy całym korkiem czyli tym dużym na klucz 32 które wcześniej poluzowaliśmy gdy lagi były jeszcze na motocyklu i gdy korek rozłączy się z resztą goleni zlewamy stary olej.
Obrazek

następnie zakładamy ściągacz a bolce od ściągacza mają trafić w dziurki w plastikowej białej rurce tuż pod korkiem lagi, na foto zaznaczyłem małą strzałeczką.Obrazek

następnie ściągamy sprężynę wraz z tą białą plastikową tuleją aż do momentu ukazania się śrubki od korka lagi
Obrazek

bierzemy dwa płaskie klucze rozmiar 14 i luzujemy korek
Obrazek

zdejmujemy korek wraz z rurką tłumienia odbicia oraz pozostałe dwa plastikowe elementy i układamy sobie wszystko tak żebyśmy wiedzieli jak to z powrotem poskładać w takiej samej kolejności heheObrazek

teraz dosyć ważna czynność należy zmierzyć jaka jest odległość nakrętki od końca tłumika czasami serwisówki podają jaka ma to być odległość ale w tym przypadku honda nie podaje, u mnie było to 11mm jest to ważne ponieważ gdy damy zbyt małą odległość nie będziemy mieli pełnej regulacji tłumienia odbicia.Obrazek

następnie ostrożnie podważamy śrubokrętem płaskim uszczelniacz przeciwpyłowy po trochu do okoła i odsuwamy go na dół lagi.
Obrazek

dalej zaglądamy do uszczelniacza a tam jest zabezpieczenie które tak samo musimy delikatnie wydłubać wkrętaczkiem, zaznaczam wszędzie delikatnie i ostrożnie bo bardzo łatwo zarysować lagę a wtedy będzie bida z nędzą :)
Obrazek

teraz gdy mamy zdjęte zabezpieczenie chwytamy dwa elementy lagi i energicznie szarpniemy tak żeby laga nam się rozpołowiła
Obrazek

teraz zdejmujemy panweki prowadzące podkładkę i stary uszczelniacz
ObrazekObrazek

teraz musimy włożyć nowy uszczelniacz, należy zobaczyć jak był włożony stary bo ma być tylko w jednej pozycji prawidłowej, z racji tego że są ostre krawędzie w miejscu panewki należy coś podłożyć tak żeby podczas przesuwania nowego uszczelniacza go nie zniszczyć, ja użyłem sztywnej okładki, wszystko smarujemy lagę nowe uszczelniacz i tą naszą "okładkę" wkładamy nowy uszczelniacz i wszystko przesuwamy delikatnie nad ostrymi krawędziami.
Obrazek
ja używam smar do uszczelniaczy Kayaba kupiony w larssonie
ObrazekObrazek

zakładamy panewki podkładkę wszystko w takiej samej pozycji jak było i składamy lagi razem, odwracamy lagę do góry nogami i teraz musimy wbić najpierw panewkę prowadząca a potem uszczelniacz, i tutaj z pomocą przychodzi wcześniej wspomniany pobijak http://www.larsson.pl/index.php?c=r&no= ... &t=7200885

zakładamy na lagę i nabijamy uszczelniacz i tulejkę prowadzącą.ObrazekObrazek
można to zrobić też wbijając uszczelniacz nowy przez stary jednak później trzeba go delikatnie wyciąć no takie troche kombinowanie pobijanie do okoła młotkiem gumowym czy tam kto co sobie wymyśli :) ważne aby nie poniszczyć chromowanej powierzchni lagi ani nie porysować.

teraz lagę mocujemy pionowo w imadle opuszczamy ruchomą część lagi górną zewnętrzną na max w dół i zaczynamy nalewanie świeżego oleju co ważne lejemy olej gdy sprężyna jest wyjęta z lagi.
Oleju powinno wejść 466ml na jedną lagę, ale wiadomo całego starego oleju nie ma opcji żeby zlać więc coś na pewno zostanie dlatego lepszym sposobem na wlanie odpowiedniej ilości oleju jest jego odmierzenie od górnej krawędzi lagi, wtedy mamy 100% pewności że oleju jest tyle ile go być powinno.
wstępnie po wlaniu powiedzmy 400ml należy chwycić za tłumik palcami i pompować go góra dół tak długo aż będzie jednostajny opór i nie będzie słychać żadnego zasysania powietrza bulgotania itp ma ładnie sobie olej przepływać przez tłumik i wylewać się przez jego górny otwór przy wciskaniu.Obrazek

poziom olej od górnej krawędzi lagi powinien wynosić 90mm
Obrazek

ja sobie zrobiłem taki prosty przyrząd którym wysysam olej do odpowiedniego poziomu przez co skraca mi się znacznie czas odmierzania poziomu oleju.ObrazekObrazek

po tym zabiegu bierzemy się za sprężynę, przed włożeniem mierzymy jej długość i patrzymy czy mieści się w limicie serwisowym, który dla tego modelu wynosi 213mm, w tym przypadku ma prawie 220mm więc jeszcze spokojnie polata.
Obrazek

wrzucamy do lagi sprężynę koniecznie w tej samej pozycji w jakiej była wcześniej, zakładamy ściągacz i plastikowa tuleje i skręcamy tak żeby można było przykręcić korek lagi, tutaj dla przypomnienia piszę o odległości nakrętki od końca tłumika czyli nasza kontra korka (11mm)
skręcamy korek i całą lagę, na koniec przepompowujemy energicznie całą lagę ustawiamy wszystkie tłumienia i napięcie sprężyny i gotowe.

taka uwaga na koniec że raz na jakiś czas warto uszczelniacz przesmarować smarem, zdejmujemy uszczelniacz przeciwpyłowy na motocyklu, smarujemy lagę pod uszczelniaczem pompujemy zawiechę i wycieramy wszystko do sucha, zapewni to odpowiednie smarowanie do dalszej jazdy.
i jeszcze jedna uwaga to taka że podczas przykręcania przedniego koła także należy zachować odpowiednią kolejność a konkretnie tak na skróty już bez fotek
1- przykręcamy ośkę przedniego koła momentem 78Nm
2- z prawej strony motocykla (tak jak siedzimy na moto) przykręcamy dwie dolne śruby ośki koła momentem 22Nm
3- montujemy zaciski hamulcowe i przykręcamy je momentem 45Nm
4- pompujemy przednie zawieszenie najpierw bez hamulca później z wcisniętym przednim hamulcem
5- dokręcamy dwie dolne śruby przedniej ośki z lewej strony tak samo jak te z prawej momentem 22Nm.

niby to pierdoła i malo kto o tym wie że taka jest procedura przykręcania przedniego koła jednak pozwoli to na uniknięcie nie potrzebnych tarć i naprężeń wewnątrz lagi co zaowocuje nam prawidłowa pracą zawieszenia.

Kończąc swój tutorial oczywiście nie ponoszę żadnej odpowiedzialności i każdy to robi na swoje ryzyko, ja nie jestem mechanikiem motocyklowym także pewnie wiele błędów mogłem popełnić przy tej operacji, jednak nie były to pierwsze lagi w życiu jakie robiłem i do tej pory wszystkie operacje zakończone sukcesem a trochę tego już było w moich warsztatowych podbojach :D

i wspomniane na początku foto ściągacza może się komuś przydać.
Obrazek

 
Posty: 54
Rejestracja: 25 czerwca 2015, 20:16
Lokalizacja: Gliwice
Pochwały: 3
Motocykl: CBR 929
Rok produkcji: 2001

Re: Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC5

Post » 16 maja 2017, 12:57

Świetny tutorial - dzięki :)

 
Posty: 3350
Rejestracja: 19 grudnia 2010, 13:40
Lokalizacja: Piechcin
Pochwały: 104
Motocykl: CBR125,f4i,sc44,sc57A,ZX10R,Cb,sc57A :)
Rok produkcji: 2005
Samochód: Seat leon 1 1.9 Tdi :)

Re: Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC5

Post » 16 maja 2017, 14:59

Pięknie opisane. Dobra Robota!!!
Oddam nerkę za cbr :)

 
Posty: 20
Rejestracja: 29 sierpnia 2020, 10:48
Pochwały: 3
Motocykl: 1000rr SC57a
Rok produkcji: 2005

Re: Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC5

Post » 10 września 2020, 16:57

Bardzo fajnie opisane. Jeżeli mogę coś dodać odnośnie nakrętki na tloczysku.
Honda jak kolega wspomniał nie podaje wartości w mm.
Przy składaniu, najprościej odbicie zrównać z nakrętka napięcia wstępnego sprężyny. Ustawić odpowiednio kropki na regulatorze. Skręcając korek poczujemy opór w którym pręt odpowiadający za przepływ oleju, po prostu się oprze o spod w tloczysku.
Wtedy wspomniana nakrętka kontrujemy cały regulator.
W ten sposób jesteśmy w stanie symetrycznie ustawić regulatory odbicia.
Z ciekawości mierzyłem. Wyszło mi około 13mm przed kontrą, tak wiec +\- jak kolega wspomniał 11 mm.

Awatar użytkownika
 
Posty: 1546
Rejestracja: 18 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Mrągowo
Pochwały: 20
Motocykl: 929 -> GSX-R 1000 k5
Rok produkcji: 2005

Re: Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC5

Post » 11 września 2020, 08:52

dokładnie jak piszesz wkręcamy na zero delkatny opór i można minimalnie cofnąć żeby przy dokręcaniu się za mocno nie wbiło i wtedy mamy pewność że tłumienie odbicia bedzie działało w całym zakresie tak jak powinno.

 
Posty: 1
Rejestracja: 03 czerwca 2021, 13:26
Motocykl: CBR SC 57B
Rok produkcji: 2007

Re: Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC5

Post » 03 czerwca 2021, 13:38

Witam. Widzę że świetnie ogarniasz temat i w związku z tym chciałbym zadać pytanko. Dwukrotnie oddawałem do uszczelnienia lagi w mojej cebrze. Mechanik twierdzi że dawał części z najwyższej półki i teraz rozkłada ręce. Co mogło być nie tak zrobione, bo zakładam że to wina mechanika, bo jak oddawałem pierwszy raz to lała tylko jedna laga teraz leją obydwie :placze: Pozdro!

Awatar użytkownika
 
Posty: 670
Rejestracja: 01 października 2011, 08:51
Lokalizacja: Śląsk Bytom
Pochwały: 10
Motocykl: 1000rr sc57a
Rok produkcji: 4

Re: Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC5

Post » 04 czerwca 2021, 20:39

Zapytaj Pana mechanika czy rury polerował i czy nie ma luzów na panewkach

Awatar użytkownika
 
Posty: 1546
Rejestracja: 18 maja 2011, 20:50
Lokalizacja: Mrągowo
Pochwały: 20
Motocykl: 929 -> GSX-R 1000 k5
Rok produkcji: 2005

Re: Instrukcja jak wymienić uszczelniacze lag CBR 1000RR SC5

Post » 07 czerwca 2021, 12:11

dokładnie jak pisze Ferdas. zawsze chociaz ręcznie warto przepolerować jakies ryski papierkiem może w miedzy czasie uderzyły jakieś kamenie czy cos i są wżery. warto też sprawdzić czy lagi proste ale skoro jezdzileś było ok to to ostatnie można wykluczyć. uszczelniacz też można uszkodzic przy wkładaniu o ostre krawędzie rury wewnętrznej


Wróć do Usterki/awarie (CBR1000RR SC57)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości