Strona 1 z 2

Ciśnienie w oponach torowych

Post: 03 listopada 2010, 11:04
autor: fabiq
Czesc.

Kilka osob pytalo mnie o cisnienie jakie powinno sie uzywac w oponach wyscigowych a raczej modelach prawdziwie torowych.

Cisnienie w oponie utrzymuje sie stałe, niezaleznie od warunkow zewnetrznych i temperatury. Niedogodności utrzymania odpowiedniej przyczepnosci przy roznych temperaturach zewnetrznych niweluje sie wymiana kompletu opon na bardziej miekkie lub bardziej twarde.

Pytano mnie o model opony D211GP z Dunlopa

I tak w przednia opone nabija sie 2.2 atm, a w tylna 1.4 atm , aby uzyskac najlepsze wlasnosci opone rozgrzewa sie kocem grzewczym na godzine przed jazda. Koc nagrzewa opone do 80-90 stopni, a grzeje sie to znacznie wczesniej aby nagrzala sie rowniez felga. Podczas ostrej torowej jazdy opona nagrzewa sie jeszcze do ponad 120 stopni.

Post: 03 listopada 2010, 12:12
autor: rommi
fabiq pisze:Cisnienie w oponie utrzymuje sie stałe, niezaleznie od warunkow zewnetrznych i temperatury.


Tutaj bym się nie zgodził, ciśnienie wzrasta wraz ze wzrostem temperatury opony.
Np. po kilku kółkach na torze sprawdza się ciśnienie i odpowiednio reguluje do zalecanego przez producenta.
Co do kocy grzewczych to grzeje się oponę na około godzinę przed jazdą, żeby druty w oponie się nagrzały. Cała procedura grzania opon nie jest taka prosta - ale niestety nie pamiętam szczegółów bo ja tego nie doświadczyłem na swoich oponach

Post: 03 listopada 2010, 13:17
autor: fabiq
rommi pisze:Np. po kilku kółkach na torze sprawdza się ciśnienie i odpowiednio reguluje do zalecanego przez producenta.


dokladnie to samo napisalem :)

Cisnienie w oponie utrzymuje sie stałe, niezaleznie od warunkow zewnetrznych i temperatury.

Post: 03 listopada 2010, 13:18
autor: Killu
A czym pompujecie opony? Powietrzem, czy czystym azotem? Jest w ogóle sens pompować azotem?

Post: 03 listopada 2010, 13:41
autor: rommi
fabiq pisze:dokladnie to samo napisalem

ja zrozumiałem inaczej, że ciśnienie utrzymuje się (w sensie samo się utrzymuje) hihi:

Czyli należy utrzymać stałe ciśnienie niezależnie od warunków zewnętrznych i temperatury. :one:

Post: 03 listopada 2010, 21:52
autor: dewils1
Czyli moje d211 mam nabic p 2.2 t 1.4 na zimnych oponach tak?
I nie ma znaczenia że to jazda po drodze, a nie po torze.

Post: 03 listopada 2010, 22:28
autor: Guliver
dewils1 pisze:Czyli moje d211 mam nabic p 2.2 t 1.4 na zimnych oponach tak?
I nie ma znaczenia że to jazda po drodze, a nie po torze.


Jest znaczenie. ja akurat jeździłem na D211GP po torze i po ulicy.
O ile tył ma technologię N-tec pozwalająca na stosowanie znaczne niższego ciśnienia podczas wyścigów to tak niskiego ciśnienia nie stosuje się na drogę. Niedostateczne dogrzanie opony powoduje jej pływanie w zakrętach na drodze. Ponadto przy wyższych prędkościach (ponad 200 km/h motocykl dziwnie pływa góra/ dół. Po dopompowaniu tyłu do 2.1 problem znika. jeżeli chodzi o zachowanie przodu w zakrętach to na plus zauważyłem że lepsze jest ciśnienie 2.2 na drogę niż standardowe 2,5, natomiast 2.0 na tor.

ja w D211GP używam takiego ciśnienia:
tor: przód 2.0 tył 1.9
droga: przód 2.2 tył 2.1

Kombinacje ciśnienia testowałem przez pół sezonu na torze w lublinie. Czyli takim gdzie prędkości rzadko przekraczają 140km/h i takie jak podałem były wg. mnie najlepsze. Ważę 81kg bez kombiaka :)

W przyszłym sezonie też kupuję D211GP są naprawdę super. Osiągałem na nich czasy porównywalne z kolegami którzy jeździli na slickach i był jeszcze zapas bezpieczeństwa i przyczepności.

P.S.
Ważne!!!!!!!!!!!!
Dunlop w D211GP produkuje tył o szerokości 200 do felg 6" czyli do 1000cc
natomiast 190 jest do felg 5,5" czyli 600cc i niektóre 750cc.

Jeżeli zamontuje się 190 do 1000cc to będzie miała zły profil.

Post: 03 listopada 2010, 22:51
autor: dewils1
Dzięki guliver wreszcie wyczerpująca odpowiedz.

Post: 04 listopada 2010, 01:06
autor: Guliver
dewils1 pisze:Dzięki guliver wreszcie wyczerpująca odpowiedz.


Proszę bardzo. Kolego zapraszam do powitalni. Przedstaw się ;)

Post: 04 stycznia 2011, 22:37
autor: Sonix
Witam serdecznie,
Poki co tylko przejazdem ale moze, za 1-2 lata przesiądę się na SC50B.

Pytanie kieruje głownie do kolegi Guliver,
Pisałes
"Dunlop w D211GP produkuje tył o szerokości 200 do felg 6" czyli do 1000cc
natomiast 190 jest do felg 5,5" czyli 600cc i niektóre 750cc.

Jeżeli zamontuje się 190 do 1000cc to będzie miała zły profil."


A jaka jest sytuacja gdy dam 180 na 5,5" ? taki jak mam fabrycznie rozmiar..
Na stronie producenta nic nie moge wypatrzyc, jest info o 190 ale o 180 nic..
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecat ... .asp?id=94

O SporMax Q2 (Taki sam bieznik a inna opona) jest info ze na 180 jak i 190 moze byc fela 5,5"

Mam fele 5,5 cala. moto 750ccm 130KM fabrycznie 180.

Kupiłem Dunlop SportMax S GP Racing D211 oznaczenia MT M/C DK8E 4H1M B1-ML58608 75R-005960
Tor - nie za czesto.
Mam możliwosc wymiany na 190 ale czy jest sens? Wprawdzie musialbym 60km 1 strone zrobic.

Z gory dzieki za pomoc

Post: 05 stycznia 2011, 01:12
autor: Guliver
Kolego Sonix.
D 211 GP mają technologię N-Tec. czyli stalowy pas który sprawia że opona nie zmienia kształtu przy dużych prędkościach (tzn. nie robi się bardziej jajowata). Dzięki technologii N-tec mogłeś znacząco spuścić powietrze z opony aby przylegała jak największą częścią do asfaltu podczas jazdy w zakręcie. Pomimo małego ciśnienia opona dzięki technologii n-tec zachowywała swój kształt przy ciśnieniu przy którym inne opony zaczynałyby już tracić swój pierwotny kształt przy dużych przeciążeniach. Z tego co wyczytałem Sportmaxx 211 GP-A również mają zastosowaną tę samą technologię co D211 GP jednak nie produkują rozmiaru 200 do felgi 6" cali tylko 190 zarówno do 5,5" i 6" calowych felg. Czyli do 600cc i do 1000cc idzie 190.
Tutaj masz info a temat D211 GP-A i jaka powinna być szerokość opony do felgi 5,5"
http://dunlopracing.com/tires-products/d211gpa/
A tutaj D211GP i od razu widać że tu są dwa rozmiary 190 do 600cc czyli felga 5,5"
oraz 200 do 1000cc czyli felga 6".
http://dunlopracing.com/tires-products/d211gp/

Na twoim miejscu wolałbym mieć założona oponę o rozmiarze zalecany przez producenta do szerokości felgi. Na pewno wpływa to na prawidłowe rozkładanie sił na oponie i tym samym prawidłowe działanie technologii N-tec.

Jeżeli jednak nie jeździsz za często i za ostro na torze a te 60km to dla ciebie problem to możesz sobie zostawić tę oponę o rozmiarze 180. Specjalnie różnicy w jeździe miejskiej nie poczujesz. Będzie nawet łatwiejsza w manewrowaniu przy niewielkich prędkościach bo jak założysz za wąską oponę na felgę 5,5' to będzie bardziej jajowata, ale w zakrętach będzie zmieniony profil boczny opony także ja bym wolał nie przeginać na winklach.

Decyzja należy do ciebie.
Pozdrawiam i życzę udanego zakupu w przyszłym sezonie. Oczywiście fajera ;)

Post: 05 stycznia 2011, 10:06
autor: Sonix
Dziękuje za wyczerpującą odpowiedz..
Produkują 200 i 190 i 180 bo tam gdzie kupiłem je miał.
Tylko nazywają się Dunlop SPORMAX GP RACER S D211 opony z 2010.
Szkoda, ze nic nie pisze na temat 180.

Znalazłem katalog Dunlopa gdzie jest wszystko dokładnie opisane
http://issuu.com/cmsmotorcycleparts/doc ... m982-78044
oraz info o GP RACER
http://www.mynetmoto.com/motorradreifen ... _d211.html

Tylko ani słowa nie ma o tym czy na 5,5" felge mozna założyc przez problemów 180 z N-Tec