moj rocznik 99, przebieg 40 tys, od wymiany do wymiany nie musze dolewac, ostatnia wymiana po 8 tys km, nic nie dolalem, niewiele gumuje, rzadko wykrecam odcine, zuzycie oleju widac w okienku, zalewam swiezy do gornej kreski przy wymianie mam troche mniej niz polowe
tjey pisze:MOTUL 300V 10W-40
jak najbardziej zly wybor! jesli sprzet bierze tyle oleju to tylko pogorszysz sprawe, proponowalbym cos nizszej klasy : motula 5000 10w40 lub 5100 10w40, jednak do tak zuzytego silnika ten pierwszy bedzie lepszy z uwagi na zawartosc dodatkow wg. klas API. Oba oleje polsyntetyki, ja uzywam 5100, inne pozytywy to fakt ze olej 5000 jest naprawde niedrogi wiec jesli przyjdzie ci kupic dodatkowy litr na dolewke to nie zaplacisz za niego 60 pln jak w przypadku motula 300v a i tak bedziesz mial olej calkiem przyzwoitej jakosci ( motul 5000 jest odpowiednikiem castrola GPS )
instrukcja motocykla okresla specyfikacje oleju wg. APi : SE, SF lub SG
olej motul 5000 10w40 spelnia normy API SJ / SH / SG , poniewaz specyfikacja SG jest wyzsza od SF oraz SE i zawiera sama w sobie wszystkie poprzednie specyfikacje to olej ten spelnia wymagania producenta odnosnie jego uzywania w motocyklu honda cbr 900 rr model sc33
Czym sa normy API? to nic innego jak zbior wlasciwosci oleju i ich zaleznosci na dzialanie elemntow silnika, np. detergenty wymywaja silnik, dodatki antyutleniajace itp. o tym wszystkim mowia specyfikacje API tzn. ile tych dodatkow ma olej
Wraz ze wzrostem mozliwosci technologicznych i wymogow ochrony srodowiska specyfikacje API wychodza coraz wyzsze do ktorych pozniej dostosowuja sie producenci olei, dlatego kolejne specyfikacje sa wprowadzane co kilka lat aby mozna bylo rozroznic ktory olej jakie ma wlasciwosci. kazda kolejna specyfikacja zawiera w sobie wlasciwosci/wymagania jakie ma spelniac olej aby mogl byc do niej przypisany, z nizszego poziomu
W tej chwili oleje Syntetyczne motula serii 300v factory line przewyzszaja swoimi wlasciwosciami (jakoscia) wszystkie specyfikacje, jednak wybor najlepszego oleju z polki wcale nie jest jednoznaczny z tym iz elementy silnika dadza sobie rade z tak wysoce zaawansowanymi dodatkami w nim zawartymi, dlatego do uzywanego 5 letniego motocykla nie powinno sie zalewac zbyt wysokiej klasy oleju bo zamiast dbac o silnik mozna mu zaszkodzic, jesli mamy naprawde zadbany silnik to zwykly olej syntetyczny np. motul 7100 10w40 moze byc dla niego bardziej odpowiedni niz inny najwyzszej klasy, prawde mowiac taki olej motul 7100 i tak bedzie przewyzszal swoja klasa wymagania producenta motocykla nawet wyprodukowanego 2 czy tez 3 lata temu, jesli chodzi o castrola power 1 racing to jego klasy wg. api od kilku lat stoja w miejscu co i tak miesci sie w wymaganiach producentow motocykli dnia dzisiejszego
mam nadzieje ze skumacie co chcialem wam powiedziec
AVE